There was an error in this gadget

Wednesday, 8 June 2011

apa ada dekat hujung tangga tu!!!

apa yang kita lihat setiap kali kita naik tangga, kita ingin sampai ke atas dengan selamatnya, tapi tangga tak semua sama, ada yang tinggi rendah berputar dan macam2 lagi, kehidupan ibarat tangga, memang senang kalau nak cakap hidup ni macam tangga, tapi macam tu macam apa??? baiklah buka kalam tentang kehidupan kita, dalam mendaki tangga kadang2 kita tak tahu apa ada kat hujung tangga, kita jadi takut nak menuju pendakian yang jauh bila kita tak nampak matlamat kita, untuk menaiki tangga kehidupan tidak susah sebenarnya, betul mungkin banyak kekecewaan dan penyesalan dalam menaiki tangga kehidupan, lagi-lagi sakit bila jatuh, jatuh pulak kalau sempat pegang tepi tangga tidak apa ni tidak terus tergolek sampai ke bawah, bengkak pedih kadang2 sampai patah tulang kita, di situ la nilai hidup kita sedang di uji, jangan mengalah ingat tuhan tidak akan uji kita benda yang kita tidak mampu nak hadapi, lagi satu bila dah jatuh mungkin ada orang perasan mungkin tidak, ialah kadang2 kita sering berharap dan berkata dalam hati "aku akan bangun kalau ada orang tolong aku", sampai bila kita nak macam tu, nak tunggu orang datang tolong kita dan baru nak mendaki, memang kita akan ketinggalan, bangunlah kejayaan tidak datang dengan sendiri, biar sekali pun kita terpaksa merangkak dan mengesot untuk mendaki kita tetap kena terus mendaki, tangga kehidupan  tidak ubah seperti tangga di rumah juga, kene sentiasa berhati- hati tidak boleh main lari sahaja nanti jatuh tidak ke menyusahkan kita nak mendaki semula, untung kalau ada orang yang nampak kita di tempat kejadian kalau tidak, mngkin juga dalam hati mereka berkata "inilah jadinya kalau tidak berhati-hati dah menyusahkan aku", jadi simpan dalam diri jangan terlampau berharap pertolongan orang ketika jatuh dalam kehidupan, tapi ingat jika nampak ada orang yang jatuh  dalam  menaiki tangga kehidupan kita kene tolong sebab itu membuatkan kita jadi lebih berjaya, lihat menaiki tangga setingkat demi setingkat biar lambat susah macam mana sekali pun kita kene teruskan juga, dalam tangga kehidupan memang tiada lagi tangga elektrik(escalator), semuanya kita kene usaha sendiri, sebenarnya yang kita takut nak naik tangga kehidupan itu adalah sebenarnya kejayaan kita... Banyak beza rupanya dunia kita nie... :D 

1 comment: