Friday 17 June 2011

Pemikiran Adalah Hidup Kita!!!

Merungkai sebuah kalam yang berjudul kehidupan sering kali membuat kita tertanya apa yang sebenarnya yang tersirat dan tersurat di sebalik apa yang terjadi, susah untuk mengerti dan mentafsir kehidupan yang kita lalui, macam mana cara pemikiran kita yang boleh mempengaruhi perjalanan kehidupan kita, mungkin kita tidak sedar ataupun dalam keadaan separuh sedar, pemikiran adalah satu kuasa yang kita tidak nampak pada zahirnya tapi boleh mendatangkan impak yang besar dalam kehidupan kita, selalu dengar orang di sekeliling kita berkata "jangan sempit sangat pemikiran tu!" atau "buka sikit pemikiran tu!", nampak bukan pemikiran seolah2 sebuah kehidupan yang mempunyai jalan2 yang sempit, buka, luas dan macam2 lagi, cara pemikiran adalah kehidupan kita, makin kita sempitkan cara pemikiran kita semakin sempit la jalan hidup kita, semakin terbuka pemikiran kita ke arah yang lebih baik maka hidup kita akan jadi lebih baik.

               Masih ingat lagi post tentang "Mana satu jalan ni!!!" ada akhir sekali tertulis "kehidupan tidak penah susah tapi kita yang banyak menyusahkan kehidupan", disini mungkin kita tidak nampak secara zahirnya, bila kita rungkai dan tafsir isinya kita akan faham bahawa pemikiran kita sering kali berkata "susahnya hidup ini", maka kita telah tukarkan kuasa pemikiran kita menjadi satu jalan kehidupan yang menyusahkan, ingatlah biar apa pun yang berlaku pada setiap jalan kehidupan yang kita lalui hendaklah kita berfikiran secara positif seperti senangnya, luas, dan sebagainya, senangkan bila kehidupan kita dalam pemikiran kita patutla dunia kita berbeza... :D

3 comments:

  1. nice n3...(^_^)
    try this blog..http://cahayasyurgadunia.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. nice..:) tapi betol lah. ape yang kita fikir mempengaruhi tindakan kita. if kita think positif. maka semuanya akna jadi baik..:)

    ReplyDelete
  3. hahha pilih la jln yg benar...sebenar2 nye...:P

    follow...

    JOM singgah blog saya nak...asik2 event...asik2 event...ade benda lain ke?.

    ReplyDelete